Ole og co er klar til at rydde vejene for sne

Af Helle Lenschow - Tirsdag d.12 Januar 2021 - Kl.7:41

De ansatte i vintertjenesten kridter i denne tid skoene og er klar til at køre ud med saltspreder og sneplov

Ole Rudbeck, som her sidder i sin saltspreder-lastbil, er netop kommet retur efter en salt-tur til morgen. Foto: Park og Vej.

Vejret uden for byder i skrivende stund på koldt vintervejr tæt på frysepunktet og med risiko – eller mulighed, om man vil – for lidt hvidt i bygerne. 
Det betyder, at Skive Kommunes vintertjeneste bliver aktiveret. Ole Rudbeck fra Park og Vej er sammen med 55 kollegaer klar til at rykke ud, når der skal saltes eller ryddes sne på de offentlige veje og stier i Skive Kommune. 
Jette Sørensen står for at koordinere og planlægge kørslen med saltspredere og sneplove. Hun fortæller, at det tager cirka tre timer at komme igennem en rute ved saltning og cirka fire timer ved snerydning, afhængigt af snemængderne.
- Det betyder, at uanset hvor umage chaufførerne gør sig, og hvor hurtigt de arbejder, så vil der være tidspunkter, hvor hovedparten af vejene og stierne er glatte, fortæller Jette Sørensen.


De travleste veje
Vejene er inddelt i fire forskellige klasser, som prioriteres, efter hvor mange biler der kører på dem. På de mest trafikerede veje køres der hele døgnet alle ugens dage, mens der kun skal saltes og ryddes sne på de mindst trafikerede veje inden for normal arbejdstid. På de mest trafikerede veje bliver der også præventivt saltet, mens der på stierne samt øvrige veje først saltes, når der er konstateret glatføre.
Typisk sker udkaldene til saltning mellem kl. 2 og kl. 5 om natten, men engang i mellem kan vejret snyde. En uforudset opklaring tidligt om morgenen kan medføre spejlglatte veje, og så må Ole Rudbeck og resten af flokken hurtigt på banen.
- Mellem skoleelever og folk på vej til arbejde navigerer chaufførerne med de store maskiner, og i de tilfælde er det ekstra rart, når der vises hensyn. Chaufførerne ønsker ikke at genere nogen, men kun så hurtigt som muligt at skabe de bedst mulige forhold for trafikanterne, oplyser Jette Sørensen.
En chauffør, som kører vintertjeneste, skal kunne komme op på alle tider af døgnet og være indstillet på, at opgaven skal løses alle dage, også i weekender, i julen og hen over nytår. Man skal selvfølgelig have styr på sit køretøj, og så skal man vide noget om salt, vejrets og vindens betydning for saltets spredning på asfalten og efterhånden også have en del teknisk indsigt, da der bruges meget elektronisk udstyr.
Af gode råd til trafikanterne lyder det: Tag hensyn til hinanden, husk, at der kan være glat, selvom der er saltet, at man skal være særlig opmærksom ved ny asfalt, træer og broer, og så skal man huske at køre med vinterdæk.
I noget vejr kan det desuden måske være en god idé at erstatte cyklen med gåben.