Gode råd til årets gaveindkøb

Af Helle Lenschow - Tirsdag d.15 December 2020 - Kl.8:11

Disse regler skal du være opmærksom på

Julen og årets gaveindkøb er i fuld gang, og derfor er det en god idé at have styr på reglerne for at bytte, gavekort og forsendelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet svarene på en række typiske spørgsmål om forbrugerrettigheder ved julegaveindkøb. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet. Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, giver her svar på, hvad forbrugerne skal være opmærksomme på, når de køber julegaver:
- Hvis du har købt gaven i en fysisk butik, kan modtageren af gaven kun bytte den eller få pengene retur, hvis det er aftalt ved købet. Det er butikken selv, der bestemmer, om den vil tilbyde bytte- og returret samt vilkårene herfor. Tjek det gerne, før du køber gaven, siger hun og tilføjer:
- Hvis julegaven er købt på nettet, er der som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Hvis netbutikken ønsker det, kan der gives en længere frist. Nogle netbutikker tilbyder det, fordi de ved, at mange gerne vil købe gaver længe før jul. Under alle omstændigheder er det en god idé at tjekke byttemulighederne, før gaven købes.

Undgå fupbutikker
Der er også en række gode råd, hvis du køber julegaven på nettet. Hvis du ikke kender netbutikken på forhånd, så tjek, hvem der står bag. Tjek, hvor pakken sendes fra, og betal med betalingskort. Det er alt sammen gode råd, som sikrer, at du står bedre, hvis noget skulle gå galt.
- Netbutikker i EU skal oplyse deres fysiske adresse, mail mv, så du har mulighed for at komme i kontakt med dem. Hvis du ikke kan finde kontaktoplysninger, men for eksempel kun en kontaktformular, bør du være mere opmærksom på, om det kan være en fupbutik. Det har betydning, hvor det, du køber, sendes fra. Selvom netbutikken hører hjemme i EU, kan pakken blive sendt fra et land uden for EU, og så kan der komme told og moms oven i prisen, siger Susanne Aamann.
Du er bedst sikret, hvis du har betalt gaver købt på nettet med betalingskort, hvor du har indtastet kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre eller med mobilbetaling, hvor betalingen bliver gennemført med et tilknyttet betalingskort. Så vil banken i mange tilfælde kunne tilbageføre dine penge, hvis pakken for eksempel ikke dukker op. Hvis der ikke er aftalt et bestemt tidspunkt for levering, vil netbutikken have 30 dage til at levere pakken. På denne årstid vil mange netbutikker dog garantere levering inden jul. Og hvis en butik har lovet det, har den også ansvaret for, at pakken når frem i tide. Gør den ikke det, har du ret til at hæve købet.