Tab dig med sund fornuft i Rødding

Af Helle Lenschow - Tirsdag d.10 April 2018 - Kl.9:20

Charlotte Christensen har startet hold i Sense i Spøttrup Kulturhal

Charlotte Christensen er klar til at rådgive dig til et varigt vægttab med Sense-metoden.

Omkring 50 procent af den danske befolkning er overvægtige, men selvom der er kure nok at tage af, så oplever de mennesker, der forsøger sig med en slankekur, sjældent en varig succes med et vægttab. I stedet for kur er løsningen for mange en livsstilsændring, og den tilbyder Charlotte Christensen nu til både mænd og kvinder i Spøttrup Kulturhal hver onsdag eftermiddag. Her har hun startet hold i Sense, en metode der går ud på at lære dig at bruge din sunde fornuft, både hvad angår mængde af mad, indhold af mad og hvor tit du spiser i løbet af en dag.
Udover at drive caféen i hallen er Charlotte Christensen kostvejleder og mentor i mad og psyke. Deltagerne er derfor i absolut gode hænder på holdet, der har løbende optag.
- Den første dag på holdet, som var i sidste uge, kom der fire fra lokalområdet, og der er plads til ti på holdet. Kommer der flere, vil jeg oprette flere hold - og gerne på andre tidspunkter også. Jeg har selv oplevet, hvor godt jeg får det mentalt og fysisk af at leve på den måde, som Sense foreslår. Det vil jeg gerne dele med andre. Det er en fordel at være et hold. Når du er sammen med flere i forbindelse med et vægttab, er det meget mere motiverende, siger Charlotte Christensen, der også har fokus på den psykiske del af et vægttab i sin rådgivning.
- Jeg har selv døjet med min vægt, siden jeg var 13 år. Selvom jeg løb marathon og ikke var overvægtig der, så følte jeg mig altid overvægtig. Der ligger ofte mere bag en overvægt end blot at lukke munden og spise mindre. Mange spiser på følelser, og jeg er 200 procent sikker på, at jeg er overvægtig på grund af slankekurer. De har givet mig den ene oplevelse efter den anden af ikke at kunne lykkes. Men med Sense lykkes jeg, for der er ingen restriktioner. Sense er ikke en kur og du spiser den mad, som du normalt spiser - bare fordelt anderledes, siger Charlotte Christensen.

Brug dine hænder
Med Sense har du mulighed for at spise tre måltider om dagen. Maden måler du med dine hænder. Har du små hænder, skal du spise mindre, og har du store hænder, skal du spise mere. Så fordeler du hvert måltid alt efter fødekilde. En gennemsnitlig kvinde på 165 centimeter skal for eksempel spise een håndfuld protein, een håndfuld kulhydrat, een til to håndfulde grøntsager og een til tre spiseskefulde fedt tre gange om dagen. Men da mennesker er individuelle tilpasses spisekasserne, som måltiderne kaldes i Sense, naturligvis løbende til det enkelte individ. Og her kan Charlotte Christensen vejlede deltagerne.
- Du må ikke blive sulten, når du bruger Sense metoden. Så er der nogle ting, som du skal lave om, og her kan jeg naturligvis også vejlede den enkelte deltager. Hvis man har overspist i en årrække, så mister man evnen til at mærke, hvornår man er sulten, og hvornår man er mæt. På holdet lærer deltagerne igen at genkende følelsen af sult og følelsen af mæthed, siger Charlotte Christensen.
Hun fortæller, at træning og motion er godt, men at det ikke kan gøre det alene. Vil du tabe dig varigt, er du nødt til at se på det, som du spiser. Tal viser, at motion udgør 13 procent af et vægttab, mens kosten står for 87 procent.
- Med Sense bruger du din sunde fornuft. Alle, der vejer for meget, ved i forvejen alt om kalorier, og om hvad de må spise og ikke spise. Men ofte er det følelserne, der styrer indkøb og spisevaner mere end fornuften, og den vane kan vendes med Sense. Ordet kommer fra common sense, der betyder sund fornuft, siger kostvejlederen fra Rødding.
Og der er plads til flere på holdet i Rødding:
- Hver onsdag starter vi med at blive vejet - hvis man vil, for det er frivilligt. Herefter er der en times undervisning i Sense og samgsprøver på retter, siger Charlotte Christensen, der håber at se mange flere på holdet.